vrouw met stress

Gevolgen van stress

Stress betekent dat de draaglast groter is dan de draagkracht. Je voelt spanning en druk en hebt gevoel dat je niet kunt voldoen aan de eisen die aan je gesteld worden. Stress is noodzakelijk om te reageren op een noodsituatie, gevaar of intense spanning. Je bloeddruk en hartslag stijgen, je ademhaling versnelt en je lichaam maakt adrenaline aan. Als het gevaar geweken is of je hebt je taak voltooid, komt je lichaam tot rust en moet je herstellen. Stress wordt
ongezond als het herstel niet meer plaatsvindt.

Symptomen van stress
Als je continu het gevoel hebt dat je onder spanning staat of moet ‘vechten’ of ‘vluchten’ spreken we van chronische stress. Ook als je niet uit een stressgevoel raakt als het gevaar voorbij is. Chronische stress heeft een negatieve invloed op je. Je kunt op vier niveaus problemen gaan ervaren:

  1. Lichamelijke symptomen: hoofdpijn, misselijkheid, maagklachten, duizelingen, overmatig transpireren, versnelde hartslag of ademhaling, trillen, hoge bloeddruk, hyperventilatie, huidaandoeningen, slaapproblemen, vermoeidheid
  2. Emotionele en cognitieve symptomen: angstgedachten, obsessieve gedachten, vergeetachtigheid, concentratieproblemen, piekeren.
  3. Symptomen op gedragsniveau: vermijding, agressie, teveel of te weinig eten, overmatig actief zijn, teveel tegelijk willen doen, meer roken of meer alcohol drinken
  4. Sociale symptomen: verminderde belangstelling voor omgeving, hobby’s, vrienden en meer conflicten thuis of op het werk.

Gevolgen van stress op lange termijn
Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat het langdurig blootstaan aan het stresshormoon, cortisol, zeer schadelijke gevolgen heeft. Je kunt in een burn-out of een depressie belanden. Sommige mensen krijgen angststoornissen of zelfs psychotische klachten.

Ook zijn er lichamelijke gevolgen. Veel stress leidt tot en verzwakt afweersysteem waardoor je gevoeliger raakt voor bacteriën, virussen en parasieten. Er zijn zelfs aanwijzingen dat cortisol, het stresshormoon, een rol speelt bij het ontwikkelen van Diabetes2, hart- en vaatziekten, spijsverteringsklachten en kanker.

Daarnaast kunnen hersengebieden beschadigd raken door chronische stress. Dat leidt tot geheugenproblemen en concentratiestoornissen.

Genoeg redenen dus om tijdig in te grijpen als je langdurige stress ervaart en het gevoel hebt niet meer te kunnen ontspannen. Op internet zijn veel tips te vinden om meer ontspanning in je leven te krijgen. Maar vaak helpt het als er iemand met je meekijkt. Niet alleen om je leven nu weer op de rails te krijgen, maar ook voor de toekomst iets structureel te veranderen.

Chronische stress heeft een negatieve invloed op je. Redenen dus om tijdig in te grijpen als je langdurige stress ervaart.

hoofd met stress